Publicat de: Energetic Târgu Jiu | Noiembrie 30, 2009

1 Decembrie – Ziua Naţională a României

Un puşti de 8 ani, Andrei, un mic geniu în devenire 🙂 , trăieşte o mare dilemă. Deşi se mândreşte că este român, regretă că România nu arată totuşi cum o descriu poeţii (nu glumesc, chiar aşa s-a exprimat!). Bine, zic, dacă trăieşti aşa cu dezamăgire, cum mai poţi fi mândru? Păi, avem o ţară frumoasă, o limbă frumoasă, avem personalităţi care ne-au făcut cinste (Mihai Viteazul, Hagi etc), pentru că am fost mai tari ca duşmanii noştri şi, în plus, avem drapelul tricolor cel mai frumos – îmi spune căutându-şi preocupat argumentele.

Măi, să ştii că Andrei, atent colecţionar de enciclopedii ilustrate, a atins câteva puncte esenţiale… Cândva am văzut un material promoţional la tv prin care o ţară semideşertică era prezentată drept paradis turistic. Mă gândeam că dacă în acea ţară ar exista o cascadă mică precum cea de pe drumul Petroşani-Voineasa, ar fi fost cu siguranţă prezentată în acel material tv şi, deodată, m-am bucurat că m-am născut în România. Altă dată, uitându-mă pe o carte bilingvă de poezie, mi-am amintit că dor este cuvântul care nu poate fi tradus în nici o altă limbă. Şi, deşi cealaltă limbă dăduse un laureat Nobel pentru literatură, m-am simţit „răzbunat” prin bucuria de a vorbi limba română. În 2006, vara, am vizitat atelierul lui Brâncuşi, din centrul Parisului (Piaţa George Pompidou); gardianul francez de la intrare m-a întrebat surprins de ce vreau să vizitez atelierul: sunteţi profesor, student, artist? I-am răspuns: domnule, sunt român!; încântat, m-a invitat înăuntru refuzând să încaseze taxa de intrare. Şi… nu ştiu când m-am simţit mai mândru că sunt român!…

România mea este exact aşa cum o descriu poeţii? Nu ştiu. Ştiu că sunt foarte multe probleme în România care în alte ţări au fost demult rezolvate. Şi cred că au fost rezolvate mai ales prin patriotism. Acei oameni au fost atât de patrioţi, atât de mândri că aparţin naţiei respective nepermiţând nici unui conducător să-şi bată joc de ea. Aici e problema noastră! Respectul pentru ţară s-a atrofiat atât de mult încât nu ne mai pasă când conducătorii o batjocoresc, obligându-ne să plecăm disperaţi, să căutăm alte ţări unde, culmea!, învăţăm ce e respectul faţă de ţară, învăţăm de la ei să ne mândrim că trăim în ţara lor. Toate acestea în timp ce la noi sunt alese, chiar dacă prin rotaţie, aceleaşi nepricepute măşti. Mai ştiu şi cred că România eşti tu, sunt eu, suntem noi, şi totul începe cu atitudinea noastră faţă de noi înşine şi faţă de visul ce ni-l dorim împlinit.

Celor ce simt româneşte, celor ce mai au curajul mândriei de a fi român, le fac invitaţia de a ne întâlni la Alba Iulia, pe 1 decembrie, acum şi-ntodeauna, aşa, să vedem cu toţii ce tricolor frumos avem şi ce istorii pline de sens îl animă! Andrei cu siguranţă va fi acolo… [articol publicat în revista Impuls – Energetic Nr.1 – Târgu Jiu]

Dorel Şchiopu, Vulcan, HD

Târgu Jiu || Program oficial

Ora 10.00– Piaţa Prefecturii
• Ceremonial militar şi religios dedicat Zilei Naţionale a României
– Bat clopotele Catedralei „Sf.Voievozi”
– Semnal de trompeţi
– Intonarea Imnului de Stat al României
• Alocuţiune de deschidere
– Dl. Florin Cârciumaru, primarul Municipiului Târgu-Jiu
• Tedeum
– sobor de preoţi
• Alocuţiuni evocatoare
– Dl. Liviu Andrei, prefectul judeţului Gorj
– Dl. Ion Călinoiu, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj
– Intonarea Imnului Eroilor şi festivitatea depunerii de coroane şi jerbe de flori la Mausoleul Ecaterinei Teodoroiu
• Moment literar-muzical-coregrafic-evocator „Pururi uniţi sub tricolor” susţinut de:
– Şcoala Populară de Artă din Târgu-Jiu
– Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” Târgu-Jiu
– Ansamblul Artistic Profesionist „Doina Gorjului”, Târgu-Jiu
• Defilarea Gărzii de Onoare
Ora 12.00– Restaurant Brâncuşi
• Masa tradiţională
Ora 17.00– Piaţa Prefecturii
17.00 – 18.15: Spectacol de colinde şi dansuri populare susţinut de Şcoala Populară de Artă
18.15 – 18.30: Inaugurarea iluminatului public ornamental
18.30 – 19.15: Spectacol susţinut de Narcisa Suciu


Responses

  1. Bine era sa fie vara .. 😦

  2. frunza verde flori de plop lu florin ii ploua’n clop:)))
    atata ai putut tu sa spui in legatura cu ziua nationala?

  3. la multi ani romani!


Lasă un răspuns

Categorii

